Breeze & Milloo till Söderköpings djurklinik 28/10 2013

Den 28/10 var det då DAX att packa bilen med Breeze & Milloo för en tripp till Ortoped vet Krister Juhlin i Söderköping. Ja Trizz tog vi med också....
 
Först in var Breeze
 
- Krister kollade hur hon gick, sedan klämde & kände han på henne. Han visade & även jag fick känna så att JAG skulle förstå "problemet"..Mycket intressant & lärorikt!!!
Han kände omgående att det var ngt i Vänster bog & det såg jag också då han verkligen visade skillnaden mellan höger & vänster..
Hon fick en spruta så att hon skulle "slockna" & sedan in på röntgen...Även här förklarade Krister skillnaden mellan hennes h & v sida. Å visst JAG såg det också på plåtarna...
Fanns inget annat att göra för honom än att "op".
Det var ett Ligament i vänster bogled som var skadat.
 
Åtgärd: "Rensa" rent via titthål. Op filmades så den tittade vi på efteråt & jag fick förklarat för mig vad det var & hur det såg ut. Nyttigt!!!
 
Under tiden Breeze på opbordet åkte jag & Svenerik upp till Naturreservatet & tog en liten promis. Avslutade med en fika & äggmackor innan dom ringde & sa att Breeze nu låg på uppvak. Hon hade fått 3 klämmor & en tröja över bogen.
 
Milloo:
 
- Krister såg direkt att han haltade när vi kom in...så upp med honom på undersökningsbordet. Även nu fick jag väldigt väl förklarat för mig vad han gjorde & att jag skulle veta vad felet var...Även Mille fick en spruta & det gillade han INTE...Men han högg inte  vet i alla fall;)
 
(Krister sa att han blivit biten 3 gg i är & alla hundar var av rasen Sheltie?!?! Vaaaa???? Japp sant sa han!)
 
Fick sitta med Mille till han somnade in & sedan var det även röntgen för honom...Även nu visade han på Mille vad felet var & jag fick även göra samma sak & jag kände verkligen felet...Det syntes väldigt tydligt på bilderna.
det är alltså en Korsbandsskada Mille har...Glädjande så hade han fina Höfter:)
 
Åtgärd: Även för Mille blev det direkt op för att rensa rent runt det skadade området..
 
Milles op tog lite längre tid nästan så att jag började känna mig lite skakig....Man vet ju ALDRIG hur en op ska sluta...Men efter nästan 2 timmar ringer dom & säger att vi kan komma:) Mille hade då fått några stygn & klämmor, eftersom det var bak så fick vi även med en krage.
 
Breeze hade ju då varit vaken en tid medans Mille fortfarande var lite groggy...Men oj vad SKÖNT det var att få se & hämta dom!!!
Efter att ha löst ut dom & JA det kostade skjortan!!! Så lyfte vi in dom i bilen, Mille la sig ner direkt & sov hela vägen hem. Även Breeze låg ner & sov...Bara Trizz som undrade vad det var frågan om;)
 
Ja nu har Breeze flera månader framför sig som konvalecent, först & främst bara koppelpromisar runt kvarteret.
 
Mille har även han 4-8 veckor framför sig i koppel & tratt tills stygnen är borta..
 
SKÖNT dock att det nu är över & att jag nu kan (ibland) se framåt, vet att det kommer att bli stentufft men men det är bara att bita ihop!!! Tiden går ju fort, men visst låter det låååångt när jag säger att Breeze kan starta sin rehab nästa år?!
Vi ska på återbesök i slutet av Januari & förhoppningsvis behöver vi inte åka dit innan dess...HOPPAS det räcker med varannan vecka kontakt som jag ska ha med Krister. Han kommer att följa upp både Breeze & Mille i minst 1 år, innan dess släpper han dom INTE! Känns verkligen seriöst:) Å TRYGGT för mig om inte annat...
 
Vi stannade till inne i Söderköping & hämtade ut medicinen till dom, nästan 600:- kostade den. Sedan åt vi kalasgoda Pizzor precis vid Torget nära Apoteket. Den godaste Pizzan jag ätit!!!
 
Sedan blev det en jobbig resa hem, det REGNADE konstant hela vägen hem...Mörkt, regn & blåst tviii...Inge kul att då vara ute på vägen...
 
Ett JÄTTE TACK till Svenerik som gjorde denna resa möjlig!!!! Jag är så otroligt GLAD för att du ställde upp...
 
En stor Eloge också till Krister Juhlin på Söderköpings djurklinik för otroligt proffsigt bemötande!
 
Nu ser jag framåt...
 
Jo om ngn har lust så står Trizz till förfogande för en långpromis vid tillfälle;)
 
Njut av era hundar!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carina

Ja det är inte kul och sitta och vänta på att de ska ringa och säga att det är klart och man kan åka och hämta sin hund. Hoppas det repar sig bra efter operationerna!

Svar: Nä fy bövlen det är rena pinan:(Tack det HOPPAS jag oxå:)
Marie

2013-11-03 @ 20:59:18
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0