Milloo har troligtvis/kanske kennelhosta!!!

Satan i gatan, jäkla skit FAAAN & lite till men TROLIGTVIS har Milloo åkt på Kennelhosta:(
 
Var först lite osäker pga att Trizz löper & han sniffar & snoffar på hennes pink ända tills han sätter i gång & "hostar"...MEN...det brukar han ALLTID göra när tikarna mina eller andras löper...Just därför blev jag inte alls orolig. Men...nu tycker jag allt att symptomen stämmer in på just det Kennelhosta:( Han kraxar ingenting på nätterna & "bara" några gånger på dagen MEN jag tar det säkra före det osäkra!!!
 
Mille har inte haft feber vid ngt tillfälle jag kollat honom....
 
Så nu är det bara att avvakta, ta det lugnt & HOPPAS att det inte är kennelhosta så att tjejerna INTE får det! För dom har inga symptom alls...ännu ska jag väl säga.
 
"Bara" bita i det SURA äpplet & STÄLLA IN alla kurser suck...Bla Lydnadskursen för Camilla Mangnäs med Trizz som skulle börja i helgen...MEN vi har bokat om så vi ska gå i Maj i stället:) Även Viltspårskursen måste vi hoppa av...
 
För OM KANSKE (JA JAG SKRIVER SÅ PÅ M I N blogg!!!) Milloo har kennelhosta vill jag ju såklart INTE riskera att smitta ner andras hundar! OM KANSKE han har det så ska han ju oxå ta det lugnt...
 
Så ingen agilityträning blir det dom närmsta veckorna:(
 
Ingen Rallyträning på klubben heller, men väl hemmavid såklart:)
 
Lägga viltspår kommer vi att göra på landet...
 
Uppmanar ALLA som vi ev kan möta att hålla avstånd...suck!
 
Ja ja jag ska vällan inte klaga alltför mkt för Peppar Peppar så har jag ALDRIG tidigare haft Kennelhosta på mina hundar! Å i BÄSTA av världar inte nu heller men men OM KANSKE...NÄSTAN (kunde inte låta bli)
 
Milloo kommer snart att få åka till landet, vill ju inte riskera ngt med Trizz:) Kan dock säga att bara han tittar på henne åker han på däng...även när hon höglöper..SJÄLVKLART låter jag dom INTE vara själva vid höglöpet! Han vet sin plats i flocken min Prins...:)
 
FAKTA KENNELHOSTA:

De flesta hundar med kennelhosta tillfrisknar utan behandling eller efter behandling med enbart hostdämpande medicin från veterinär. Hunden behöver lugn och ro och ska inte ansträngas under eller direkt efter sjukdomsperioden. Det är också lämpligt att kontrollera temperaturen på hunden åtminstone dagligen. Om hunden har kvarstående feber eller får feber igen efter några dagars hosta bör kontakt tas med veterinär. Detsamma gäller om hunden får påverkat allmäntillstånd eller får svårt att andas.

 

Normalt slutar hostan efter 1-2 veckor. Om den inte gör det – eller om den förvärras under tiden – ska veterinär kontaktas. Detta gäller särskilt gamla hundar och hundar i dålig kondition. 

Observera att hund som haft eller misstänks ha haft kennelhosta eller om den under den senaste månaden vistats tillsammans med hund som var sjuk i kennelhosta inte får delta i utställningar, prov eller tävlingar enligt SKK: s bestämmelser

 

Virussjukdomar i övre luftvägarna såsom kennelhosta är väldigt smittsamma, och därför är det viktigt att hunden hålls isolerad från andra hundar under sjukdomstiden samt minst 10 dagar efter att hunden slutat hosta och är fullt frisk i övrigt. Virusen utsöndras via saliv samt slem och sekret från nos, så smittan sprids via direktkontakt mellan hundar, och via små slemdroppar som finns i utandningsluften när hunden hostar eller nyser. Människor kan inte smittas.

 Njut av era hundar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0