Dag 2 för oss agilityinstruktörer, nu med Eva-Marie Wergård

Dagen började ju med att vi ställt tillbaka klockan:) En timme xtra för ALLA som inte behövde åka buss till klubben ha,ha,ha...

Samling var det kl: 09.00 i klubbstugan & HELA dagen skulle den jätteduktiga & kompetenta Eva-Marie Wergård drilla oss:) Fm skulle gå helt i Hoppteknikens härliga värld, många både tänker & tycker kanske att "hoppa kan väl alla hundar" Visst men oj vad mycket man kan göra för att stärka hunden dels kroppsligt & bygga upp hundens teknik. Hoppar hunden opptimalt + att den så klart har både styrka & kondition för det kan det bara bli bra!!!

 
Foto: Jörgen N

Vädret var väl inte det bästa men det blev bättre som tur var.....Tyvärr visade det sig att det var ett gäng "skjut glada gubbar" som höll till i Sandtaget nästan hela dagen. Dom sköt som om det vore krig:( Det resulterade i att 2 hundar inte kunde köra på fm....Så Trizz fick köra Hopptekniken oxå:) Jag körde ju Trizz i våras för E-M men jag gjorde det så klart igen:) Trizz var jätteduktig & hoppade kanoners:)



Foto: Jörgen Niklasson


E-M pratade mycket om att det faktiskt både är KUL & VIKTIGT att träna hundarna i att HOPPA RÄTT & att man gör det redan på våra nybörjarkurser. Vi fick många tips på övningar som vi kan ta med oss till kommande kurser. Viktigt är ju oxå att verkligen tala om för kursarna vikten av att grundträna våra hundar på bla hopphindren.

Sedan var det lunch & vi passade då oxå på att prata lite, det finns ju liksom hur mkt som helst att prata om när det gäller agility ha,ha,ha....

Efter lunchen var det dax för att helt fokusera på HANDLING, nu hade dom som tur var slutat skjuta så alla kunde vara med. Även dom två som inte kunde vara med på fm....Vi byggde upp en hoppbana som E-M sedan gick igenom väldigt grundligt om hur hon ville att vi skulle göra. Det var iinte bara ett alternativ utan flera GILLAS! Måste verkligen berömma E-M för att hon verkligen får alla(hoppas jag???) att förstå HUR, VAD & NÄR man ska göra bla byten. Många frågor blev det under gång & jag hoppas verkligen att alla fick svar på det dom....

Planen var att baklänges kedja banan, vi körde den alltså baklänges i kombinationer. Vi började alltså med upploppet först. Vet inte om jag var lite ofokuserad men Trizz strulade lite i starten så jag fick tänka om. Men efter att jag ställt henne som vid en start gick det bra! Hon fixade det sneda hindret-kom snabbt runt & så in via en snäv ingång till tunneln-sedan var det en hoppraka med 4 hinder på snedden(men hundarna hade rak linje)-i slutet satt en mottagare. E-M tog tid & Trizz hade som bäst 4,9 sek tror jag det var. Men rackarns Jörgen med Joplin slog oss med 0,2 tiondelar tror jag det var ha,ha,ha...Då undrade jag VARFÖR jag bjöd in dom:) Nu blir dom ju ännu farligare på banorna i vår!!!! Å ännu svårare för oss att slå!!! 
nåväl, jag var supernöjd med Trizz, hon var så duktig!

Nästa övning var att hopp en hinder snett-tvär/tajt sväng tillbaka för att gasa på till ett hopp-TAJT/SNÄV sväng tillbaka hopp-  & sedan fram till upploppet hmmmm. Första hindret tog Trizz kanon & även den tajta svängen fixade hon. Däremot så fattade hon INTE alls vad jag ville på den tajta hopp/hörn passagen!?!? I bland var hon helt vilse i pannkakan....I svängen skulle jag stå still & bara visa med utsträckt arm att hon skulle runda & hoppa nästa hinder...Jo tjena, snacka om påhittig hund?!? Hon tittade på dom andra, hon genade osv....Så det blev till att gå ner till basic & ställa ett hinder mellan & ha en mottagare. Då gick det:) Men när vi tog bort mottagaren så Pang var vi tillbaka igen:( Så tillbaka med mottagaren & se då gick det...Hmmmm. Ja vi kom allstå inte längre på den övningen & fick inte sätta ihop slutet. Däremot så fick vi BRA tips på den övningen vi gjorde:)

Funderade lite på VARFÖR det inte gick & kom på att jag tränat detta massor men att jag hade kommandot UT! Trizz är alltså inte lärd med att jag bara står still, snurrar runt med lååång arma. Hon väntade så klart på mitt kommando UT!!!  Great dog shame about the handler!!!! Men jag måste fått ngn form av hjärnsläpp för det fanns liksom inte i mitt huvud?!?! Kan oxå bjuda på att jag inte kom på det förrän på måndag morgon...

Staketet var oxå en del & där var Trizz super!!! Kan kanske bero på att jag faktiskt fick till min handling:) JAG kände att det satt & ja då gjorde hon ju så klart rätt!!! Ja,ja det sket sig några gånger men det berodde helt på MIG för att jag inte kom igång med mitt "springande". Vilket resulterade i att jag kom bakom henne i stället för före. Så då ställde jag henne som vid en start & se då blixtrade vi till! KUL att kunna VISA att VI faktiskt KAN:)

Det var MYCKET GIVANDE att se alla olika ekipage på alla nivåer köra dessa olika kombinationer! Så BRA att nivån varierade, det innebar att E-M verkligen kunde ge oss massor av bra & användbara tips!!! + att vi fick SE problem & dess lösningar! Personligen så fick jag MASSOR av bra tips som jag redan börjat nosa lite på med Trizz:)
Det var länge sedan som jag var så FULL av tips & råd! Känner mig otroligt supernöjd med dagen, dels för min egen del med Trizz, nåja lite nöjd var jag, kunde dock gått liite bättre för oss. Men nu har jag ju så mkt att testa dels på mina hundar & främst Trizz men oxå till mina kommande kurser:) GILLAS skarpt!!!

Jag tycket att det var jättekul att dels få köra för E-M dels för att det verkligen var en härlig grupp!!! Så kul att träffa alla roliga & härliga agilityinstruktörer & aspiranter som vi faktiskt har inom VÅR klubb, SHK:) 

TACK Eva-Marie för en SUPERDAG! Du e otroligt duktig, pedagogisk & lär ut så att man verkligen förstår HUR/VAD & VARFÖR samt att vi fått så mycket tips på övningar & lösningar!!!

Nu är jag supertaggad på att få köra mer & fortare!!! Å självklart ska jag träna på "Tysken":)

TACK Alla ni som kom & var med på den här helgen!!

 

TACK Marianne Groth som "mätte" in & certifierade gruppen!

TACK till "köket" för god mat!

TACK min härliga Trizz för att du vill köra med mig(oftast)

Här kommer att gäng bilder från dagen

            
  
Trizz som e så snabb att hon svischar förbi i 100 knyck ha,ha,ha...TUR att hon hade en mottagare  som kunde belöna i tid:)

Dessa foton är tagna av Jörgen Niklasson:
         

Njut av era hundar!


Kommentarer
Postat av: Anki

Hejsan !!

Ser härligt ut med all aktivitet,

Håller tummarna för dig i helgen :)

kram A

2010-11-04 @ 09:09:55
URL: http://revarens.blogg.se/
Postat av: Marie G

Hejsan, Ja söndagen var kanonbra!!!

Tackar, hoppas att Breeze vill det lika mkt som jag:)

Kramisar

2010-11-04 @ 18:57:10
URL: http://marieosindie.blogg.se/
Postat av: Marie Mattsson

Hej på dig vännen, kul att se alla fina bilder. Hoppas du mår bättre i din usla kropp.

Kram

Marie

2010-11-13 @ 17:09:31
Postat av: Marie G

Hejsan själv vännen:)ja visst blev dom bra....Hmmm drömma kan jag ju alltid.

Kramisar

2010-11-14 @ 16:04:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0