Flera viltspår har det blivit under helgen

Mille fick ju gå samma spår som Trizz fick gå i fredags. Men Milles spår fick ju ligga i 14 timmar, över natten. Svenerik fick gå med honom & jösses vilken fart:) Mille var taggad & visste precis vad han skulle göra, kul! Han jobbar ju helt annorluna mot både Breeze & Trizz, han forcerar mer men det verkar ju som om han har full koll. För han håller sig till spåret & hittar klöven....
Han tappade på samma ställe som Trizz, men nu Mille drog en längre lov för att liksom kolla "av". Stackars Svenerik fick glatt hänga på UPPFÖR:)
Men han hittade snart rätt & pang på klöven. Knappt att han vill ha godis, klöven är hans belöning & den bär han stolt hela vägen hem:)
Han gick spåret snabbare än Trizz men hade som sagt ett större tappt...Bara att träna vidare.

På söndag morgon la vi ytterligare ett spår denna gång var det betydligt längre kanske 350 meter. Även denna gång var det i en varierad terräng med både öppna gräsytor(starten), skog med både mossa, berg, diken, upp & ner...4 vinklar, 3 bloduppehåll samt en återgång.
Breeze var med & la spåret.

Spåret skulle vara till Mille men jag beslutade mig för att Trizz skulle få gå det oxå. Så efter ca 2 timmar & 15 minuter gick jag spåret med henne. Hon gjorde ett fint upptag & gick lugnt i gång. Första vinkeln tog hon klockrent:) Sedan jobbade hon bra men även denna gång så hade hon ett tappt, vet inte om det beror på att hon hörde barn som lekte på andra sidan skogen samt att deras papap(?) vrålade om att snart är det mat & efter ett tag Nu är det mat! Nästan så att hon tyckte att han lät liiite skrämmande...Efter det var hon lite sökandes/kollandes. Ngt som tog lite tid.
Men återgången fixade hon!!! Jippie! trodde nästan att det skulle vara för svårrt för henne, vill ju att hon ska lyckas...
Till slut hittade hon klöven:)
Enligt mig jobbar hon i ett bra tempo, helt anpassat till mig:)

Mille fick ju sedan efter ytterligare ngn timma gå samma spår med Svenerik. Jag hängde på dels för att "kolla" & så föll det på min lott att plocka ner alla vimplar...

Spårstarten, vill jag ha lite mer stadga i. Han sniffar till & rusar i väg & då blev det lite snurr i starten. Första vinkeln tog han med en mkt vid sväng, men lukten kan ju ha flyttats sig. Sedan forsade dom fram & jag hann knappt med. Tur att det var ganska öppet så att jag ändå kunde ha koll...Mille gick sedan rakt igenom återgången & efter det så var han lite virrig, det gick alldeles för långt från spåret. Man såg att han var lite lost...Jag stod still & Svenerik hängde på & till slut så hittade han rätt & sedan bar det av igen. Tyvärr så missade han alltså återgången:( Måste tränas på!!!
Det hade ju blåst en del & antagligen hade även spåret "flyttats" sig en bit, för han höll sig en bit från spårkärnan. Men även Mille hittade klöven:) Självklart bar han hem den hela vägen:)
Mille måste mer anpassa sig efter den somgår bakom så att han kanske får lite mer tid på sig att lösa sin uppgift. Men för övrigt jobbade dom båda bra!
Skulle ju vara så himla KUL om Mille kunde få starta i Öppenklass & kanske, kanske få  ett ViltspårsChampionat:) Drömma kan man ju alltid...........

Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0