Agility dag 2 med Annica

Eftersom att jag även denna morgon var uppe före tuppen blev det buss & promis till klubben. Faktiskt kanaks skönt att komma ut, få lite luft, rasta av tjejerna & bara "vara". Lugnet före stormen kan man väl säga....

Efter gårdagens träning så var jag taggad & riktigt sugen på att köra agility med tjejerna. Men....kroppen tyckte inte riktigt som jag:( Men det var bara att gilla läget....

Även denne dag så började gruppen På G dvs jag & Trizz. Men eftersom att Breeze blir som galen om hon inte får köra först så körde jag "av" henne innan vi satte i gång. Tror att det gjorde att hon var ngt lugnare, skönt för då kan jag koncentrera mig på Trizz...

Trizz: I dag var det fokus på hindersug, bakombyten & bryta den raka linjen.
Kör man fler än 2 repititioner så vet hunden vad den ska göra & vi vill ju att hunden ska gå efter vad vi "signalerar". Visst vill man ha självgående hundar, MEN på våra kommandon....Å i bland så sprang jag faktiskt RAKT, har väl adrig trott att det skulle vara så attans svårt att springa just det HELT RAKT FRAM!?!?! Men min lilla racer sprang HELT RAKT bara när JAG SPRANG HELT RAKT, logiskt, visst att göra det varje gång inte lika lätt. Fast det låter ju lätt som en plätt...Men av ngn anledning så vill jag gärna gena INNAN min hund fått den raka linjen. När jag äntligen fick till det var det dax för nästa övning & då skulle jag bryta linjen & det var mycket lättare:) Det bara flöt, måste nog bero på att jag kunde springa lite "hit & dit", det svåra var ju att springa helt rakt....
När det var dax för fika så trippade jag på lätta skor upp, vi hade ju slutat på topp:)

Jöta petter vilken liten racer jag har:) Hon var så uppmärksam & super taggad!!! Jippie!!! Gjorde jag rätt ja då blev det rätt, hmmm just OM jag gjorde rättha,ha,ha. Men det gjorde jag då & då även i dag, så i bland bara så svävade jag på små moln över min härliga & duktiga Trizz. Nu kan jag verkligen lova att henne säljer jag aldrig!!!
Även Annica sa vid ngt tillfälle att hon hade hinder sug & driv:) Då blir man ju liiite stolt:)

När så Birgitta & Ingela kom var det dax att avsluta med att köra en bana. Men nu var min stjärna så trött så nästan inget fungerade:( Dom undrade nog vad vi höll på med, hade ju skrytit så mkt om henne. "Men hon har gått kanon hela fm, jag lovar, ja,ja vi tror dig hmmm undrar det ja!?!"

Efter god lunch, hemmagjord strömmingslåda med kapris mums kan jag lova:) var det dax att köra Breeze i tävlingsgruppen.

Övningarna påminde lite om fmdagens övningar, men nu hade Annica lagt på en del svårigheter.
Men se, nu hade jag NÄSTAN lärt mig att springa rakt varje gång:) Breeze gick så attans BRA så övningen med framförbytet/byta tunnelingång gick som om det vore VM:) Ha,ha,ha men det kändes kanoners, mkt beroende på att Breeze sög (i superfart) helt själv in i tunneln så att jag hann placera mig helt perfekt för bytet:) Min stjärna!
Jäkla vad BRA det kändes! Blev lite impad av mig själv:) För att inte säga om min hund!!!
Men i bland så kom jag fortare än kvickt ner på jorden igen, Breeze är ju så otroligt snabb så i bland så körde det ihop sig. Hallå! Hon har ju mig att dras med:(
Men jag fick så många bra tips av Annica, både som jag sedan fick prova & sådana som jag ska träna vidare på.
Det var ju det där att springa RAKT mot hundens nästa hinder...Det får bli dagens mantra: Spring rakt mot det hinder hunden ska till....
Sedan när vi skulle avsluta med en agilitybana var min plan att göra totalt 3 blindbyten. Kan väl säga att jag fixade 1 & det som jag fixade var det efter slalomet, där kunde jag "springa ifrån henne" & göra bytet efter till ett hinder till höger. Kändes kanon att det satt. Dom andra 2, ja det ena sket sig totalt= nästan krock & det andra ja det gick men det satt lååångt inne...Men då fick jag tipset av Annica att skicka henne till långa tunneln- sedan ut-klättra till A medans jag tog emot henne framför Ahindret. Å jösses nu var vi (nästan) på VM nivå igen:) Å resten, ja det bara FLÖT på!!!
Därmed var den helgen slut & vad bra det kändes att sluta på topp!!!

Summa av helgens kurs: Jag är så himla nöjd med båda mina tjejer! Bägge hade hindersug, driv, säkra kontaktfält, där Trizz står så himla läckert, 2 på & 2 av:), ja dom kändes hindersäkra vilket känns skönt!!!
Tror att Trizz kommer att bli en KANON AGILITY HUND!!! Å Breeze är det redan:) Det är så kul att köra dom & att köra Breeze är en fröjd, hon är så lyhörd så gör jag rätt ja då går hon rätt. Fast när jag tänker efter så gör Trizz det också. Logiskt...

Breeze & Trizz är BARA BÄST:)

Annica Aller har verkligen varit inspirerande, hon har verkligen SETT vad vi gjort både när det blivit fel & rätt! Precis som en kunnig intstruktör ska göra:) Helgen har gett mig många aha upplevelser & nu känner jag mig superinspirerad av att fortsätta köra både Breeze & Trizz:) Men som vanligt kom jag snabbt ner på jorden, kroppen fixar inte det här livet, det bara är så:( Men det skiter jag i, för just den här helgen var helt i agilityns tecken & den karamellen kommer jag suga länge på:). Det finns ju värktabletter.....

Dagens största TACK går till Annica Aller som verkligen är så himla duktig på att få fram alla ekipages bästa sidor. Så att vi Alla någongång under helgen nästan kunde känna att om vi blundade var & körde på VM eller i allafall på SM:)

TACK också till Annica B för fm fikat, Birgitta för em fikat inkl pajen & så den goda lunchen samt för skjutsen hem!

TACK till alla hundar & förare som kämpade hela helgen:)

För min del var helgen kanon, visst mkt förjobb men nu när helgen är över var det värt det. Nu hoppas jag att ngn annan fixar en träningshelg:) Gärna med Annica, nu vet hon vad vi går för & jag tror att HON TROR PÅ OSS ALLA!!!
Jag tror ialla fall på mina hundar & så kanske liiite på mig själv:)

Njut av era hundar!

Kommentarer
Postat av: Tessan

Oj, vad roligt att läsa! Vad duktiga ni är! Vi sitter här hemma Soya och jag och är lite avundsjuka, vi vill oxå vara så bra! Men det kanske vi blir om ett par år, träning ger färdighet sägs det. Just nu ligger vi hemma och snorar, men sen...

Ha det bra och njut av dina hundar! Mvh Tessan o Soya

2009-10-20 @ 10:00:05
URL: http://www.kennelprius.se
Postat av: Marie G

Tackar, Å det var en jättenyttig & rolig helg!

Ni är på god väg:)

Det är "bara" att träna & träna, ja du har hört det förr ha,ha,ha.

Krya på dig!

Njut av flocken hälsar Marie

2009-10-20 @ 17:16:20
URL: http://marieosindie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0