Lydnadsträning

Marie & jag åkte till Lenatorp, Katrineholms BK för att träffa Maries träningskompisar med resp hundar.

Passade på att köra Trizz på gungan då vi lärr kunde bära fram den.

Trizz: Gungan, jag släppte henne ca 5 meter från gungan & hon fick springa på "fram gungan". Hon racade upp jättefort & säkert. Det var ju ändå en helt ny gunga för henne. Marie tog emot henne längst fram med godis & sedan fick hon ganska snabbt åka hiss ner. 3:e gången gick det kanske lite fort men då hoppade hon av när den slog i backen.....Nästa gång samma sak...Då tog jag emot men gjorde samma sak. Backade då ett steg & gjorde lite saktare & se då funkade det 3 gg på raken. ja,ja det gäller att inte gå för fort fram, men å andra sidan kan man ju inte stå & stampa på samma fläck hur länge som helst.

Sedan fick Trizz vara med på sitt i grupp. Tänkte först ha henne stående men beslutade mig för att ha henne sittandes. Hon satt blickstilla i ca 1 min då gick jag tillbaka & belönade & lämnade henne igen. Hon var SUPERDUKTIG!!! jag har ju inte direkt tränat detta moment med 5 hundar. Borde TRÄNA henne i lydnad men.......det är mkt jag borde!!!!

Hopp med planka 1,5 meter innan: Tränade på att hon skulle stanna kvar tills kommandor "fram" kom. Då racade hon fort framåt, SUPER!!! Tränade även med att jag skulle "springa" bakom.
-brevid-inkallning & hon stod kvar tills kommandot kom "fram". Vilken DUKTIG HUND jag har!!!!! Trizz tyckte att det var KUL! Enda smolken i bägaren är att jag har problem med att få henne att komma helt intill mig så att jag kan ställa henne i rätt position. det MÅSTE jag TRÄNA på!!!!

Breeze:   Körde gungan även med henne & hon var duktig som vanligt smile....Sedan använde jag Marie som en slags kon för att köra UT men det fattade hon inte riktigt. Att hon skle springa runt Marie för att sedan få ta gungan. Fick gå lite närmare & se då fattade hon vad hon skulle göra. Sedan gick det lätt att skicka henne. Bra att träna på alla möjliga sorters "koner".

Plats i grupp 1: 2 min, inga problem...eller hon är mkt seg vid läggandet suck...vad gör man????Men sedan låg hon stensäkert hela tiden trots att labbe hanen racade upp till fd löptik.....

Plats i grupp 2: Utom synhåll i 4 min. Segt läggande hmm....men hon låg sedan stensäkert hela tiden. Fullt fokus framåt, KUL!!!! Att hon är duktig på ngt inom lydnade. Men jag vet att det hänger på mig, tränar man inte går det inte framåt. Enkelt men så sant!

Linförighet: Kändes bra, tyckte att hon hade fokus mestadels på mig. Vid ngt tillfälle så flöt hon ut lite väl mkt....Men det rättade till sig. Positionen kändes OK! Inga direkta klagomål från coachen, i detta fall Johan.....

Läggande under gång: Vid första ställde hon sig så då gjorde jag om. Då la hon sig helt OK, ngt bakåt precis som jag vill....

Inkallning med ställande: Kom bra & helt godkänt ställande, tyvärr ngt långsam efter ställandet. Då slängde jag bollen bakåt.

Apportering: Kändes ngt segt & långsamt, men tempot var jämt. Inte nöjd.....

Hopp-sitt-hopp: Ett moment hon bara INTE kan!?!?!? Är hon agility hund eller??? Tveksamt...Nix hon sitter så fint vid min sida & har inte en tanke på att hoppa ifrån sin matte. Nä hon sitter så bra "fot"....vad i hela världen gör man???Tränar mer kanske???? Provade att säga kommandot-kasta bollen, ja då gick det men knappt.....Till slut gav jag upp.

Ställande under gång: helt OK!

Summa av dagens träning: helt nöjd med Trizz, förrutom att det stulade lite med gungan.
Breeze, med träning kan ALLT bli bättre. Hoppet gick ju åt skogen....
TRÄNA MER & OFTARE!!!! Det får bli mitt mantra......

När vi väl kom hem så bara måste jag köra hoppet med Breeze. Kan ju bara inte låta bli, det måste ju bara funka.
Men nix, snacka om trög hund, eller en matte som ttränat henne för lite!?!? Fick lite draghjälp av Marie som tog emot. Då gick det, men jösses hunden måste väl kunna hoppa ett hinder rakt fram?!?!?
Funderade ett tag & sedan sa jag "hopp" 1 gg hoppade hon inte då, så gick jag runt på andra sidan & sa samma sak. Hoppade hon inte då gick jag runt igen & igen & igen.....Till slut så tog hon ett steg mot hindret JUBEL & kastad boll!!! Belöning & så gjorde jag om (en gång är ju ingen gång) nix så jag gick runt, nix så jag gick runt igen & se då hade nog i alla fall 50öringen trillat ner & hon hoppade på första kommandot. Jippie!!! Sedan klarade hon 3 hopp på raken när jag sa kommandort. Paus....Provade igen & nu klarade hon 5 hopp på raken. BINGO & köttbullebelöning & slut!
Tur att man har nerver.....& tålamod. Ska snart ut igen & köra en omgång hopp. Får se om hela enkronan trillat ner.....

Sista hoppträningen gick KANON!! 5 av 5 på raken, nu kanske enkronan trillat ner. Nu gäller det "bara" att jag fortsätter TRÄNA!!!! 

TACK till dagens träningskompisar med Johan i spetsen!!!! Det var jättekul att träna ihop!
Lycka till  på kommande tävlingar! Jag håller på er!
Johan med Tova, Marie med Gäspa, Linda med Lorenzo & Nina med Isa.

Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0