Träning i ridhuset

Fick en riktig push i går på klicker intron så nu på morgonen åkte jag till ridhuset för att TRÄNA LYDNAD!!!! Först fick dom springa av sig & jösses vad dom sprang, det riktigt yrde om tassarna på dom......

Under tiden gjorde jag upp en plan på vad jag skulle träna & med vem.

Trizz: sitt stanna kvar
Sitt kan hon bra men jag har varit så dålig på att befästa stadgan i att sitta kvar. Så dagens mål var att i korta intensiva pass träna sitt stanna kvar medans jag ändrade position, åt sidan-bakåt-framåt. Hon var fokuserad men hade ofta en blick på dom andra hundarna som låg i hörnan....Nästa gång får dom stanna i bilen. Men hon fixade att sitta kvar men hade lite problem med stadgan när jag skulle gå & ställa mig på hennes sida. Då rörde hon sig från mig. Men om hon fick belöning medans jag ställde mig i position så gick det bra. Nu hänger det bara på att jag fortsätter att träna henne.
Här: ville att hon skulle komma & dutta på min hand & då få godis. Började med att ha godiset bakom tummen & så "råkade" hon dutta på handen Bra & godis. Det lärde hon sig snabbt, KUL! Nästa korta steg var att hon fick gå "fritt" & jag ropade "här" & jösses vad fort det gick att lära henne att komma till dutthanden!

Breeze: fotposition-höger-vänster-backa fot: Det är ju super bra att träna i ridhuset för där finns en stor spegel som man kan titta i. Då har man full koll utan att behöva titta ner på hunden. Hon hade rätt forposition men hade lite problem med sidoförflyttningarna för jag tror att hon var rädd om sin svans. Den var hela tiden åt mitt håll...Men jag tog små steg med bra belöningsplacering(kändes det som) så till slut var jag nöjd med både h, v & backa. Hon var verkligen taggad på att äntligen få träna!
Inkallning med ställande: Inkallning är hon bra på & stanna kan hon också bra tycker jag. Det är ju ngt somo jag tränat mkt på i olika situationer. Nu gällde det bara & sätta ihop det hela. Testade bara en gång & hon stannade efter ca 2 steg, vilket är OK för hon har bra fart. Sedan slängde jag godispåsen till henne. Sen körde jag en rak inkallning som gick bra. I kväll ska jag köra en inkallning med ställande igen. Men kortare sträcka mellan henne & mig & flera upprepningar.

Kvällsträningen: Inkallningen gick OK hon hade nästan för mkt fart som gjorde att hon hade svårare att stanna snabbt. Men jag kortade ner avståndet mer & då var hon mer fokuserad på mig & då kändes det som om det var på G!!

Milloo: Han fick ligga plats medans jag körde dom andra & han låg kvar & han var TYST! Titt som tätt kallade jag på honom & då fick han godis. Sedan gjorde jag om det igen. Har ju inte kört ngn direkt lydnad med honom, han är ju våran klapp & kakhund, min Prins! Han var så nöjd att han fick raca i ridhuset med tjejerna.

Hoppas nu att jag behåller lite av träningssuget.....Kul var det i alla fall.

Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0