Föreläsning med Curt Blixt

Jag är en sådan person som försöker att gå på alla föreläsningar jag kan. Anser att det är nyttigt, otroligt lärorikt & är man sedan instruktör nästintill ett måste.

Kvällen handlade om Hundars mentalitet, jag kommer INTE skriva en uppsats, även fast jag alltid har en förmåga att skriva hur mkt som helst på alla föreläsningar jag går på. Men det är intressant att läsa det man tidigare skrivit. Har ju lyssnat på honom tidigare & skrev även då.

Föreläsningen var intressant & han är bra att lyssna på.

Det som fastnadde hos mig var bla:

* Vi som uppfödare har ett otroligt ansvar gentemot dom hundar vi föder upp samt till kommande valpköpare!!!

* Uppfödare har alltså ett stort ansvar på/för dom djur som används i aveln & lika viktigt VILKA djur som används!!!

* Socialitet: Vi måste vara duktiga/påhittiga så att vi på ett bra sätt samhällsanpassar hunden!

* Primärgruppen betyder närhet till sin flock, stor skillnad på tillfälliga flockar. Dvs hundar som känner varandra kan leka hur bra som helst men när dom blir trötta så lägger dom sig en bit ifrån varandra. Om hundar den egna flocken leker & därefter går till vila, vilar dom oftast nära tillsammans.

* Hunden måste se ett värde i att börja umgås med ngn utanför den egna flocken.

* Hundar med dominans blir oftast värre snabbare med "fel" förare. Dom kommer på att dom "vinner" varje gång mot sin förare. Tex hunden har en leksak & föraren vill avsluta leken & ta saken, men hunden morrar & föraren drar då åt sig handen & säger OK du får väl ha den då....Inte blir det lättare nästa gång samma sak händer. 

* Ett stort fel många gör är att låta hunden ligga hemma själv stora delar av dagen för att kanske snabbt släppas ut för pinkning på lunchen-sedan sanbbt in- snabbt ut för pinkning & pinnkastning när föraren kommer hem-sedan ska hundan vara passiv medans maten lagas osv-sedan ut på en snabb/kort promis-in igen för att vara passiv medans TV´n är på. Desssa hundar mår självklart inte bra & kan mkt lätt komma upp i stress som i sin tur kan visa sig på många olika negativa beteenden....Tyvärr så har ju alltför många hundar ett sådant liv, KATASTROF!!! Å jag som har dåligt samvete för mina hundar dom dagar som dom inte får en långpromis......

* Vad är en problemhund? Om föraren anser att det är en problemhund, ja då är det väl det.....
MEN, det finns inga problemhundar, nix det är uppfödaren/föraren som är problemet!!! Hört den förr????

* ATT BEKÄMPA AGGRESSION MED AGGRESSION ÄR INGEN LÖSNING!!!!
Jobba i stället med hunden i en neutral miljö innan man tar hunden till tex problemmiljön.
Samt ha en LÅNGSIKTIG plan!!!

Ja mkt har man ju hört förr, men det är alltid nyttigt att bli påmind & påfyllning är alltid BRA! Måste skriva att mina rader härovan är helt fritt nerskriva av mig under pågående föreläsning & en del har jag själv lagt till....
Men det var en bra & givande kväll, fram för fler sådana.

Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0