Hundträning med blandväder

Äntligen var det dax att åter stråla samman med Elisabet & hennes sheltisar. Planen var att köra lite agility med alla hundarna, lite ringträning(Elisabet) & klicker.

Allt började bra med en springpromis för alla hundarna, det är obligatoriskt....Under tiden planerade vi lite vad vi skulle göra. Kom fram till att en velodrom med hopp-kort tunnel-hopp-säck -tunnel skulle passa bra. Inte så mkt att plocka fram, man är ju lite lat & så är vissa saker tunga suck....

Elisabet började med Gossi & det gick superbra! Hon sög på hinder & hade fart. KUL! 

Trizz: Även hon fick köra velodromen. Tycker att det är super att köra velodromen när man både vill träna fart & avstånd. Behöver ju köra henne på övningar där jag är på olika avstånd från henne. Vill inte att hon ska bli beroend av att jag är precis brevid. Tyvärr så funkar det ju ytterst sällan att jag kan springa så då måste mina hundar kunna jobba oberoende av vart jag är placerad.
Men jag tycker nog att Trizz verkar fatta läget....
Det funkade ganska bra att hålla avstånd, hon har ju ett jättesug på både tunnel & säck. Hon lyssnar också helt OK på "framåt". Hade ställt ett hopp hinder i svängen & det fick jag träna lite på, hon ville gärna suga inåt till säcken. Men det lossnade! Annasr var det full fart på henne!
Körde även balansen med target, måste göra det eftersom att hon inte springer ända ner om jag inte springer förbi henne. Vill ju att hon ska springa ända ner & stå 2 på & 2 av oberoende av vart jag är. Men i dag funkade det bra! Tror nog att det släpper. Men det är ju ngt lättare när man har en som kan kontrollera targeten.
Var nöjd med henne i dag, min lilla vilding!

Milloo: Även han fick köra velodromen & jösses vilket driv han har!!!! Där måste jag verkligen kunna hålla avstånd, har inte en chans att hänga med/på. Tyvärr så har han lite problem med att dra framåt om jag inte hänger på suck...Känns som om jag behöver träna mer på självständighet framåt....Han hade också lite problem med hindret som han var tvungen att "gå ut" på innan säcken, men efter några repetiotioner lösta han det.
Körde även 8:an, också en bra övning om man inte kan röra sig så bra. Så är den ju bra för att träna självständighet & ut. Jag behövde iinte röra mig mkt, men var tvungen att använda kroppen där jag stod, dvs handlingen var A&O. Men han fixade det när jag gjorde rätt. Hört det förr??? Ha,ha,ha...han är bra duktig min PRINS!!!
Han fick även köra lite kontaktfält på A-hindret. Efter några repetitioner så satt det ocså kanon, men han var lite väl laddad i början. Han gjorde rätt men "råkade" slänga hela sig precis utanför hindret. Men jag kunde bara le.....

Breeze: Stackars Breeze, suttit & laddat när alla andr kört & så hinner jag bara köra velodromen 2gg samt lite snäv/tajt hoppträning innan det börjar ÖSREGNA, ÅSKA & BLIXTRA!!!! Fort in i bilen & vänta. Inte poopis kan jag lova! Hon ville inte gå in i bilen. Nä hon ville köra mera!!!!

Tyvärr så ville regnet inte ge sig så det var bara att packa ihop.....
Men alla andra hundar fick sitt, tyvärr blev det ju ingen avslutande promis. Men på väg hem så blev vädret bättre så promisen på stan såg räddad ut...Å visst tog vi en promis på stan, jag hade med mig alla mina & Elisabet tog med sig Gossi & Tilly. Vixen blev helt till sig & höll på att få Elisabet på fall så hon fick vara i bilen. Men hon var nog nöjd att få vara där.
Vi gick från parkeringen via Gågatan till lunchen som denna gång bestod utav Pleska, en lammfärsburgare. Mumsigt! Sedan gick vi tillbaka för vidare färd hemåt...

Väl hemma var mina hundar trötta & samvetet var rent för min del....Ja kanske inte helt för Breeze då, eftersom att hon inte fick köra så mkt agility....

TACK Elisabet för trevligt sällskap & god lunch!!! Alltid trevligt att ha sällskap av en till sheltietok...

Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0