Hundar i koppel, en pina!

Jösses det har "bara" gått en vecka sedan Breeze & Milloo opererades men JAG är redan frustrerad av att jag MÅSTE ha dom i koppel promis efter promis...Självklart har jag det, det är ju för deras bästa!!!
 
Men...jag tänker på ALLA dessa hundar som ALLTID går sina promisar dag ut & dag in i koppel!! Hur mår dom? Antar att dom vänjer sig, våra hundar är ju otroligt anpassningsbara...
 
Nu vet ju jag att mina har koppeltvång under en begränsad tid som TUR är både för dom & för mig...För jag ser på mina hundar att dom "kräks" på att bara få GÅ i koppel...varje trist kort promis.
 
Mille gillar inte att bajja i koppel eller så beror det på att han inte får igång magen på dessa korta koppelpromisar?! För han bajjar inte mer än ca varannandag...
Breeze har jag släppt korta stunder just när jag ser att hon är på G...Sedan på med kopplet igen...
Trizz hon fattar ingenting?!?! Hon får ju såklart gå lös på alla våra promisar...Å ibland så kommer hon som en raket & jag bara NEEEEJ ta´t lugnt-Hoppa inte på morsan(Breeze alltså) Pust...Känns som om även Trizz börjar anpassa sig efter dom Stackarna i koppel...
 
Tillbaka till ALLA dom hundar som tillbringar sina liv...kopplade. Mår så illa när jag ser dom ( ett gäng småhundar i antalet ca 4-5 i mitt grannskap) som år efter år går i sakta mak samma runda om & om igen...Jag HOPPAS verkligen att dom blir mentalt aktiverade inomhus...För inte attan kan det vara stimulerande att gå dessa korta koppelpromisar???
Men å andra sidan så förstår jag ärligt talat INTE varför man köper en "svår" hundras läs: Pensionär köper Jakthund för att gå runt kvarteret med...Med svår hundras menar jag alltså att man köper en ras utan att läsa på VAD rasen är avlad på tex då att en lite halt & lytt pensionär FAKTISKT köper en valp av rasen beagle, JRT, springer, rottis osv.(Finns MÅNGA raser som jag helt klart INTE tycker passar soffpotatisar!!!) HUR TÄNKTE dom då???? Å Framförallt HUR i hela friden TÄNKTE uppfödaren som faktiskt sålde valpen till denne person som helt öppet säger att: Jag ska bara ha den som sällskap????
En STOR spark i röven till dom uppfödare som säljer sina valpar till precis vem som helst!!! Visst ibland känns det rätt & blir så fel...
En stor ELOGE till alla uppfödare som verkligen VÄLJER sina köpare med stor omsorg & som ställer upp med bla Skötselråd så att förrutsättningen för att det förhoppningsvis blir BRA med den nya valpköparen! För VALPENS skull & för resten av dess liv...
OK OM det är en sällskaps"ras" men oj vad många av bruksraser & terrier som helt "öppet" hamnar så himla fel...Nu pratar jag INTE om OSS ALLA som faktiskt har hund för att på olika varierande sätt aktivera våra hundar. Menar INTE att man måste TRÄNA för TÄVLING nej nej, det finns så MÅNGA sätt att aktivera sin hund på!! Bara fantasin sätter stopp...Nä nä skyll inte på vädret, kläder efter väder vet ni;)
 
Till Er som ALLTID har era hundar kopplade: NYTTJA kommunens hundrastgårdar för ERA HUNDARS skull!!!
Visst dom är inte alltis så himla trevliga inte om man jämnför med att kunna ha sin hund lös här & där..Men DÅ får i allafall hunden vid ngt tillfälle möjlighet att få rusa av sig & i bästa fall med en hundkompis!
 
Nä snart dax för en koppelpromis igen...
 
Njut av era hundar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0