Sista träffen på kantarellsöks kursen!

I Söndags var det sista träffen med Kantarellsöksgruppen....Jag går ju med Breeze & Trizz & Svenerik går med Milloo....
 
Nu när vi kom hade instruktörerna lagt våra spår/rutor som vil skulle med hjälp av våra hundar HITTA svamp i..
 
Den här gången började jag med kopplade hundar sedan fick dom söka lösa för det gör dom ju alltid när vi är ute i skogen.
 
Breeze jobbade lugnt & sökte av fint, tror att hon gick förbi svampen vid ngt tillfälle men...hittade tillbaka till doften som troligen försvann när hon hade passerat...Å HITTADE svampen VARJE sök!! Oj oj är djupt imponerad av hennes metodiska sökjobb:)
Måste bara få in stadga i "Halloj jag har hittad svamp matte!!!" Vill att hon ska Sitt markera hittad svamp så det tränar vi på nu...Men ibland så nyper hon till den hittade svampen suck...
 
Trizz: Jobbade oxå första i koppel sedan lös. Hon var rackarns himla DUKTIG i dag!!! Hon jobbade oxå lugnt & var så fokuserad på sin uppgift;) Kändes väldigt BRA att jobba med henne i dag, känner att jag behövde det jag oxå...
Det kanske är så att hon måsta/bör få jobba MER med nosen??? Kan så vara hon älskar ju att viltspåra..
 
Milloo: Går ju med Svenerik...Mille är lite mer trögstartad & i dag var nog jag lite väl nära..Han hade full koll på vart jag var...Prinsen:) Men sedan så kom han i gång & jobbade BRA! Hans svampmarkering är att han stoppar ner nosen & frustar!? Lite roligt men å andra sidan så ser man tydligt när han hittat svamp:)
 
Var JÄTTENÖJD med min Sheltieliga i dag!!!!
 
Lika nöjd var jag på den här roliga & lärorika Kantarellsöks kursen!!!
Ett STORT TACK till Gudrun, Tuulikki, Anna H & Maj-Britt för att ni drillat ossi att lära oss träna våra hundar att hitta svamp:)
 
Nu ska här LETAS-HITTAS-MARKERAS-PLOCKAS-ÄTAS kantareller!!!
Denna bok tipsade Gudrun om & nu har jag fjärrlånat den på Biblioteket:)
 
Syns i augusti på uppföljningen!!!
 
Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0