Några rader om föreläsningen med Johan Andersson från Fria Hundar

Den 15/11 2011 gästade Johan Andersson Hundklubbens klubbstuga. Det var bara att passa på att gå..
Eftersom att jag ALDRIG kan gå på en föreläsning utan att skriva några rader blev det att jag skrev & nu väntar dom andra på anteckningarna därifrån...Men eftersom att precis ALLT är ngt segt i mitt liv just nu så...blir det till att vänta lite till:) Några rader kommer dock här...

Det enda som var synd var att ingen hade fattat att vi skulle vara UTE & att vi skulle haft hundar med oss?!?! Hmmm TUR att jag hade hyffsade kläder på mig:) Vissa hade det inte...Bara 2 hade hundar med sig så dom fick vi se live + att vi fick jobba med Johans hund.
Det var otroligt intressant att både se & höra ALLT ute på planen:) Självklart var mkt redan klart men det är alltid BRA att bli påmind om olika träningssätt....

Dessa rader har jag helt frtii skrivit efter att ha lyssnat på Johan...Förhoppningsvis så har jag fått det ungefär så som han sa....


* Viktigt att man kan LÄSA sin hunds signaler & VETA hur man ska bemöta dom signaler som hunden sänder ut

* Håll KOLL på VART hundesn BLICK är riktad emot INNAN du tex släpper lös den. Dit blicken är riktad-dit siktar hunden in sig

* Har hunden blicken riktad framåt-öronen uppåt-svansen i topp ja då är hunden troligen lite "tuff" i sitt hundmöte

* Bortåtvänd blick är lugnande likaså öronen bakåt/neråt, slickar sig om munnen, långa mungipor & sänkt svans

* Hunden MÅSTE kunna ett Nej! Det ska betyda nix, tänk inte ens tanken på att göra "det". Den ska då bryta & visa underlägsenhet.

* Den hund som har högst rang kan gå fram till den andra hundens liggplats & "tala om" att nu vill jag ha platsen!

* Springer hunden snabbt emot tex din hund har hunden ett högt tryck=tuff hund tror den...

* Hunden strävar INTE efter att komma i konflikt

* Det hunden tycker är läskigt har den lugnande signaler emot

* Har man fler hundar är det BRA om man först LÄR hunden att man säger hundens namn INNAN man ger ett kommando.

* Ska man passera ett gäng hundar med sin hund & min hund är på väg till dom hundarna MÅSTE jag bromsa med min kropp & lägga ett tryck, så fort hunden lyssnar måste jag släppa på trycket genom att gå ett steg i från min hund.

* Kliver man emellan/framför skalla hunden reagera & hunden skall då stanna.

* En osäker/underlägsen hund bör man släppa nära den andra säkra hunden. För den underlägsna hunden bör inte få springa med fart fram emot den högre i rang hunden. För då säger den hunden troligen ett skarpt Nej! mot den underlägsna hunden vilket bör undvikas. Bättre att släppa nära så att den underlägsna får bli underlägsen & visa det nära. Sedan är det troligen "klart"

* Låt INTE hundarna hälsa i koppel!!! För det är helt omöjligt  för hundarna att visa rätt hundspårk gentemot varandra!

* Vart hunden har blicken är väldigt viktgt att vi som förare SER!

* Hunden måste också kunna koppla av!

* Hunden ska kunna säga "förlåt"!

* Vi ska ropa kom när hunden VILL komma till oss. Vi vill ha spontan kontakt & hunden skall då såklart få belöning. Detta gäller främst vid inlärning, men....

* Under inlärning ska vi jobba med varandra, när hunden KAN så kan vi ställa krav!

Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0