Ett smarrigt recept på leverpinnar till hundarna

Det här receptet är "lånat" från "Din hund Expressen, GT, Kvällsposten 4-6/11 2011" med text av Rikard Ljungqvist. Som i sin tur hämtat receptet från: BAKA EGET HUNDGODIS, ICA BOKFÖRLAG
Man fick med den som bilaga när man köpte ngn utav ovanstående tidningar. Å eftersom att jag har en så snäll besökare på jobbet som vet att jag gillar hundar så sparade han den till mig:) Sådant GILLAS!

Har själv inte kollat in boken men ja ett boktips så här intill jul är ju inte helt fel...

Men nu fixar jag ju INTE doften av lever så min snälla mamma har nu testbakat dessa Leverpinnar & min Prins Milloo har fått agera teshund...Han GILLADE dom skarpt!

Just därför så skriver jag nu ut receptet så att ni kan om ni vill testa det. OM ni testar, skriv gärna en kommentar här om vad dina hundar tyckte:)

LEVERPINNAR

150 g kycklinglever
Ca 1 ½ dl vatten
125 g rågmjöl
100 g vetemjöl
125 g vetegroddar
½ dl solrosolja
1 ägg

1: Sätt ugnen på 150 grader & klä en plåt med bakplåtspapper
2: Koka levern i ca 15 minuter & låt svalna. Mixa lever & vatten till en slät smet i en matberedare.
3: Blanda rågmjöl, vetenjöl & vetegroddar.
4: Tillsätt leversmeten, oljan & ägget. Blanda allt till en deg.
5: Kavla ut degen till en ca 5 mm tjock platta. Skär ut ca 5 mm breda & 10 cm långa pinnar med en pizzaskärare.
6: Lägg dem på plåten & grädda i ca 15 minuter tills de känns torra & hårda.

TIPS! Gör dina leverpinnar lite mindre eller bryt dem i småbitar så får de plats i en godispåse/gömma. Då får din hund lite hjärngympa förenat med belöningen:)

Lycka till!

Njut av era hundar! 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0