Två ormar som snart blir många ormar & hur man gör vid huggormsbett

Förra helgen när vi höll på & rensa så hittade vi dessa två ormar på buskarna:( Men dom hade fullt upp med sitt hmmmm.....visst KOLL på oss hade dom & JAG hade KOLL på dom! Men så länge dom bara vara där så var det OK för mig...Usch jag gillar INTE ormar men så är det väl att vara på landet & så länge det "bara" är snokar så....

  
 

Ja nu börjar den där tiden med ormar & fästingar:(

Skulle eran hund bli huggormsbiten gör följande:

Har du en liten hund:
VAR LUGN! så att hunden förblir lugn, vi vill att giftet ska sprida sig så långsamt som möjligt i kroppen! Bär den till bilen & håll den bitna delen lågt. Åk till veterinär...

Har du en stor hund: VAR LUGN! så att hunden förblir lugn, som sagt vi vill att giftet ska sprida sig så långsamt som möjligt i kroppen! Sitt ner & lugna ner både dig själv & hunden i 30 minuter! Inte lätt men nödvändigt!!! Gå sedan i ett mkt lugnt tempo till bilen, orkar du kan du ju alltid bära hunden & då med den bitna delen lågt. Åk till veterinär. 

Hoppas verkligen att vi alla slipper uppleva detta!!

Denna info fick jag på föreläsningen av Karin Augustsson under "Akutsjukvård för hunden"

Det kanske ändå är bäst att vara stadsbo?!?

Njut av era hundar!

Kommentarer
Postat av: Carina

Ja huggormar vill vi inte stötta på! Fast vårt stora problem är ju att Krita är allergisk mot getingar/bin, fick värsta reaktionen förra sommaren så det blev ilfart till veterinären och fick kortisonspruta, så nu har vi betapred och ge i fall att. Det värsta är att hon jagar ju alla små flygfän!!

Ha det bra

2010-05-15 @ 09:51:29
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Marie G

Usch inge kul:( Jag har samma problem men det är jag som inte tål dom små rackarna.....

Njut i SOLEN & Lycka till på träningen i morgon!

2010-05-15 @ 11:10:32
URL: http://marieosindie.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja det är inte kul, men du har ju i alla fall vet och hålla de små liven på avstånd!

Njut i solen!

2010-05-15 @ 11:29:23
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Marie G

Ja men snart blir dom ju många:( Usch....Då kanske man måste göra ngt OM man ser dom....

Jag har njutit hela dagen:)

2010-05-15 @ 19:41:59
Postat av: Anonym

Tack för tipset om hur man skall göra om olyckan är framme. Det är inte så lätt att bär en 35 kg herre om man skulle vara ensam ute när olyckan är framme. JAG HATAR VERKLIGEN ORMAR. Känns läskigare med dom än vildsvinen och fästingar faktiskt.

2010-05-17 @ 13:00:24
Postat av: Marie G

:)

Håller med, ormar är verkligen INTE kul att möta, usch...Hoppas att man slipper det mötet!!!

2010-05-17 @ 19:16:58
URL: http://marieosindie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0