Kennelhosta på G!!!!


Tyvärr så verkar det som om kennelhosta åter är på G!!! Känns så klart himla trist men det är ju inget man kan göra ngt åt, det smittar ju så himla lätt:( Speciellt inte när man bor i stan & träffar på eller i alla fall ser andra hundar hela tiden....Det smittar ju bla via luften & det räcker ju att en hund har nosat/burit på en pinne & sedan kommer min hund till samma pinne.  Inte lätt, det är då man önskar att man bodde ute på landet!

Mina hundar visar INGA symptom men har träffat hund som troligen har kennelhosta! Så typiskt nu när det både är agility KM, träningstävling & jag som ÄNTLIGEN efter alla år tänkt debutera Trizz i agilityns underbara värld. Men det gör mig ingenting, jösses det fler tillfällen & fler tävlingar. 
Det som är positivt för min del, (man måste ju se positivt) är ju att jag kan låta hundarna ta det lite lugnare & samtidigt kan JAG oxå ta det lugnare....Lugna promisar & INTE låta min liga träffa andras hundar. Hur i himmel det nu ska funka?!?!? Ja träffa andra hundar kan jag ju självklart undvika MEN jag måste ju ändå gå & vistas där andra hundar vistas?!?! Hur fasikern gör man????

Men mest orolig är jag ju så klart för Breeze.....

Kennelhosta

  • En kikhostliknande hosta som orsakas av flera olika virus & bakterier
  • Extremt smittsamt!
  • Smittar via aerosoler med smittämnen på händer, vattenskålar, koppel, borstar leksaker osv
  • Kan smitta 20 minuter efter kontakt
  • Vaccinerad hund kan smitta andra utan att själv bli sjuk
  • Hund som själv hostat eller hund som träffat hund som hostat är smittbärare!
  • Enbart virusinfektion 7-10 dagar från insjuknandet, kan vara ngn dag innan första hostan upptäcks
  • Kan smitta upp till 3-4 månader
  • Karens för tävling, kurs & träning är 1 månad

Vaccin, 2 olika

  • PI, injektion under huden
  • KC, droppe i nosen, skyddar även mot B bronchiseptica (Bordetella brunchiseptica)

Källa: Föreläsning med Karin Augustsson, Animalens Smådjusklinikhttp://www.animalen.se/

 
Kolla gärna in länkarna nedan, där kan man läsa om Kennelhosta, hur det smittar, symptom & vad man bör göra...

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Infektionssjuksomar/Kennelhosta/
http://www.dkfc.se/behandlingar/kennelhosta.php

Tävlingsbestämmelser: 

Enligt Svenska Kennelklubbens Allmänna bestämmelser för utställningar, prov och tävlingar får hund som under den senaste månaden har haft eller misstänkts ha haft kennelhosta inte delta. Samma gäller för den hund som under den senaste månaden vistats tillsammans med hund som då varit sjuk.

Som sagt det är bättre att verkligen göra ALLT för att smittan inte ska sprida sig & få fäste på fler hundar....

Njut av era hundar!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Usch vad jag är ledsen....



Lotta

2010-05-21 @ 13:36:12
Postat av: Marie G

Tänker på dig...Hoppas verkligen inte det blir värre för honom!

Kramis

2010-05-22 @ 09:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0