Agilityträning....

Pacakde in mina 3 hundar i bilen & drog till hundklubben för träning &umgånge med Elisabet & hennes sheltisar.

Vädret var underbart, soligt & varmt trots att vi är inne i mitten av september!? Precis så här ska en höst vara!!! Då är det ju underbart att vara ute!!!

Som vanligt så gick vi en runda med alla vilda sheltisar innan det var dax att börja jobba.

I dag skulle hundarna få jobba med följande:
En raksträcka med hopp-tunnel-hopp x5 med varierande avstånd mellan. Övningen kunde även tas från andra hållet:)

Trizz:  Jösses vilken blivande stjärna jag har!!! Hindersug framåt, det är bara att njuta. ( På hennes nivå...) Men det är klart att suget från mig kan bli bättre men det är ngt jag jobbar på. Inte ett rivet hinder. Slängde godispåsen långt efter sista hindret & den suger hon på , hämtar & kommer till mig. Väldigt praktiskt då jag ju inte kan röra mig som jag igentligen skulle behöva. Men vaddå, det har ju funkat på dom andra så jag hoppas att även Trizz kommer "nappa"
Kontaktfälten 2x2 var jag också väldigt nöjd med, speciellt när jag är brevid eller framför. Då står hon helt korrekt tils släppkommandot kommer. Men fortfarande har hon problem med att hitta rätt om jag kommer efter henne. Men man ska ju ha ngt problem att jobba med, vad vore hundträning om inte alla dessa små(?!) problem fanns???:)
Körde även slalomet med bågar & det går bra, jag är ännu inte helt nöjd men....det kommer. Hon hittar in bra & oom jag bara är med & peppar så ökar hon farten varteftersom. Plockade bort 3 bågar & en gg "missade" hon utgången. Men jag gjorde om & efter det tog hon hela utan problem. Hon är så attans duktig min lilla Diamant....

Det största problemet är nog att jag har lite svårt att få henne att följa mig där jag vill ha henne. Hon vet lite bäst själv tror hon. Kan nog bero på att jag helt eller nästan hoppat över lydnadsträningen. Mitt fel alltså....Men återigen Mille har ju absolut ingen lydnadsträning & se hur duktig han blev???:)

Milloo: Min Prins gör alltid sitt bästa & han är ju bara så himla duktig....Även han fick köra rakbanan med tunneln som näst sista hinder. Allt gick bra tills han kom till sista hindret, jag försökte skicka honom till sista hoppet men han fattade noll?!?´Vände tillbaka & tog tunneln, påt igen ja då sprang han förbi sista hindret & liksom "letade" efter ngn form av hinder?!?Suck...I bland blir han bara så Punschig..Men han såg rolig ut där han sprang & letade....Det slutade med att jag fick gå fram & visa honom hoppet ja då tog han det, ja,ja jag måste väl ha varit otydlig eller "lat"....
Kontaktfälten däremot satt alla gg utom en, det kallar jag hög%! Pang så smäller hans tassar i backen, SÅ vill jag ha det!
Slalomet gick KANON! Både h & v samt en del svåra ingångar bla med högfart. Attans vilken stjärna jag har!!!

Breeze: Även hon fick ta rakbanan både rakt & med sväng in i bla slalomet. Hon lyssnade bra men rev totalt 2 hinder hmmm inte bra. Men med henne får man vara väldigt noga med att hon får göra klart hindret innan sväng. Viker man själv av det minsta gör hon det också=rivning. Så mitt fel alltså...Annars så hade hon SUG & FART!!
Tyvärr så låste det sig lite av ngn anledning i slalomet, det h....Tog lugnt tillbaka henne & visade vart hon skulle in, men hon köpte inte det. Vaddå gå in mitt i & fortsätta?!?! Men till slut gick hon in & gjorde det hon skulle. Påt igen men nä nu ville hon inte riktigt vara med så när hon till slut fixade det gjorde jag ett v & nöjde mig med det för i dag.
Alla kontaktfält satt men jag vill ha mera fart på hindren!! Måste träna på det. När jag slängde påsen samtidigt som hon var på balansen racade hon av. ooops skulle jag stannat?!?! Påt igen & nu fixade hon det galant.

Men jag var så himla nöjd med dagen & träningen, visst en del kan förbättras men det får jag jobba vidare på. Tyvärr så blev det ingen lunch i dag, var tvungen att skynda till jobbet. Men hundarna fick sitt, känns bra.

TACK Elisabet för en trevlig dag!

Njut av era hundar!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0