Hundträning

Kan det bli bättre än att kunna åka ut till klubben en solig, härlig & lite småkylig dag? Tror knappast det...Lena med flock plockade upp mig & mina tjejer. Eftersom att vädret bara var så härligt så beslöt vi oss för att ta en lite längre promis. Det fick bli Viltsvinsrundan. Lena hade med sig 5 tjejer & så mina 3 totalt 7 stycken vilda spralliga sheltisar. Härligt! Jösses vad dom sprang & vildast var Trizz & Hexa:)
Lena & jag vi mest bara gick & njöt tills vi hade gått hela rundan & nästan var framme vid grinden...då såg Lena att hon "bara" hade 3 tjejer med sig!?!? Oj,oj,oj 2 stycken saknades....Då hörde jag hundar skälla i skogen så det var bara att traska över planerna ropandes på hundarna. Nästan på andra sidan möts jag av en utav dom saknade, Mynta eller det man såg utav henne:) Hon hade nog varit i ngt dyhål...Jag han inte så långt innan Sapphira visade sig & hon var på utsidan av stängslet. Vilken lättnad! Alla hundarna var nu en flock igen...
Men vi hade i alla fall tur med att vi INTE såg några vildsvin:)

Började som vanligt med Breeze & min plan var att köra lite handling. Men hon var alldeles för taggad & jag bara kände, skit jag ger upp:( Min kropp klarade inte alls av att jobba henne, så himla tråkigt att det brakar. Jag har ju världens bästa Breeze & hon bara älskar agility, men....nu tar jag en paus med henne. Jag kör bara enkla raksträckor/velodromer där jag kan stå i mitten & bara skicka. Känns jäkla trist men så får det bli...
Körde henne på den enkla stora velodromen som innehöll: hopp-säck-kort tunnel-däck-hopp-hopp-a-lången-hopp-hopp. Det funkade super, hon sög på hinder som aldrig förr medans jag stod helt still i mitten & bara "kommenderade". Det kändes i alla fall BRA!
När jag sen skulle köra trizz fick hon som förra gången vara lös, då beter hon sig mkt lugnare. Visst hon rör sig liiite framåt, men hellre det än att hon beter sig heltgalet...

Trizz: I dag så var det full fokus på självständiga kontaktfält med mig ngt "efter". Så Lena fick agera godishållare ca 2,5 meter framför A resp balansen. Första gången så sprang hon direkt fram till Lena som snabbt tog bort godiset. På´t igen... Samma sak. Då lyfte jag lugnt upp henne i rätt position. På´t igen & se nu ställde hon sig klockrent:) Jubel! På´t igen, nu ställde hon sig åter så attans snyggt men tjuvade innan jag sa "framåt". Hmmm. Lyfte upp henne igen & gjorde om. På´t igen, nu stannade hon & väntade på framåt!!! Påt igen & nu så tjuvade hon men när Lena tog upp skålen kom hon på opps..."det bidde nog fel" så då skulle hon backa upp med bakbenen på kontaktfältet:) Lilla loppan, hon såg så himla go ut! Ja det blev en hel del repetitioner både på A samt balansen. Det kändes nästan bäst på A hindret. På balansen verkade det som om hon blev lite osäker:( Kan kanske bero på att jag inte hade ngn chans att vara verken bakom eller nära...Men efter ett tag så verkade det som om hon fattade vad det hela gick ut på & att jag inte behöved vara så nära.
Sedan var det dax för slalom & jag körde utan bågar. Började med 4 slaom & det gick bra, inte superfort men helt OK. Sedan satte jag ihop till 12. Hon har lite svårt att hitta rätt ingång så det måste jag träna massor på. Gick varannangång v resp på höger sida. Det var lättare för henne på v sida....Men trots att det inte gick superbra, så var jag ändå nöjd. Hon går relativt säkert & farten den kommer:) Har ju hela långa vintern på  mig att träna slalom!

Vi avslutade som vanligt med en promis runt området. Sedan var det bara att åka hem, men jag kände mig jättenöjd kan kanske bero på vädret:)
Väl hemma så somnade Trizz på en gång:) Hon var tydligen helt slut min lilla stjärna!

Men snart är det dax för kvällspromis. Undra om ngn kommer??? Ingela ringde just & sa att hon inte skulle komma....Om nu ingen skulle komma så är det inte hela världen, mina hundar & främst jag har ju verkligen fått motion i dag. Men självklart kan man ju alltid hoppas på att ngn vill ha sällskap på en kvällspromis...Å som det ser ut nu så blir vädret helt OK, lite småkyligt men klart...

Mamma har bakat lite fikabröd till helgens kurs, men jag får nog baka ngt mer i morgon. Gottit går ju åt:)

TACK Mamma för baket & TACK Anders för att du kom & lämnade det samt fodret:)

Njut av era hundar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0