Agilityträning på klubben

Är lite sen med uppdatering på bloggen men det blir så ibland. Har ju faktsikt aktiverat mina hundar lite:)

I onsdags var Lena med flock dvs Jazza, Mynta, Sapphira & Hexa samt jag med Breeze & Trizz ute på klubben för att träna. Började som vanligt med en promis så att hundarna fick raca av sig. Trizz var överlycklig för att Hexa (look a like) var med! Jösses vad dom racade & busade, kul att se...Å sedan att dom nästan på pricken liknar varandra var också häftigt, Hexa är ju lite större än Trizz. Men det är nog det enda som skiljer dom åt.

Vi byggde en lätt, typ startklass bana som alla skulle få köra.

Breeze: Eftersom att hon nu är i agilityklass 3 (Jippie!!!) så tänkte jag köra svåra/knixiga slalomingångar samt ha hinder mellan oss(avstånsdhandling). Eftersom att kroppen knappt vill vara med så måste jag kunna köra henne på avstånd utan att jag rör mig så mkt. Med sådan här handling så är det ju superviktigt att jag gör rätt, jo tjena.....Minsta lilla felvinkling av mig så blir det fel:( Men hon följer ju bara mig dvs gör rätt, men som sagt hon har ju mig att ta hänsyn till. Stackars hund....Men till slut fick jag till det & det betyder ju att även Breeze fick till det! Då kändes det kanon!!!
Det största problemet, eller igentligen det ända för dagen:) Var balansen-tvärt tillbaka & iin i slalomet. Jag var då placerad på utsidan av slalomet, dvs hon skulle ta slalomet & "möta" mig. Nu var det väldigttajt mellan balansen & slalomet & visst hon gick antingen utanför eller så gick hon in i pinne 2. Men efter några repititioner så satt det! Superhunden för dagen!!!!!
Körde även gymnastikhoppning med 6 hinder med olika avstånd mellan. Det gjorde hon så attans bra! Hon brukar ha sådan fart att pinnarna ryker men nu rev hon bara en gång! Jag kunde skicka henne rakt fram över alla, skicka in henne från sidan på: Ut-fram medans jag stod kvar & hon racade hela övningen. Fan vilken BRA hund jag har!!!
Jag nästan svävande på små moln efter att ha kört henne! Men snacka om att snabbt komma ner på jorden igen. I dag var hon värre än någonsin, när hon satt uppbunden medans jag körde Trizz. Hon slet i kopplet, rev nästan av sig täcket, slet i grästuvor:(  Snacka om att hon triggar upp sig, attans hund! Vad gör man??? TIPS mottages Tacksamt!!!! Det förstörde ju hela dagen:(

Trizz: Försökte mig på slalom utan bågar i dag, men hon var lite för ofokuserad. Hexa körde nämligen på andra sidan planen...Dålig planering av oss:) Så vi fick besök att Hexa några gånger...Hon gick fint men varannan pinne?!?! Provade både på h & v sida. Men jag kände att nix det här tar vi en annan dag. Körde gymnastikhoppning med henne & det brukar hon ha väldigt svårt för...Vill inte vara med, antagligen har hon tyckt att det varit jobbigt. Men i dag så var hon så attans duktig! Hon racade på nästan som Breeze:) Full fart & helt fokus på vad hon skulle göra! Så KUL!!!
Körde även banan med henne: Hopp-hopp-däck-v Ahindret-v in i den bortre tunnelingången-däck-lången-v säck-h hopp-hopp-h säck-ut h hopp-hopp.
Allt gick super till Ahindret, hon gjorde ett klockrent kontaktfältsbeteende (Superduper!). Men när jag genade för att ha tunneln mellan oss så tjuvade hon. På´t igen & nu vek hon av för tidigt. DVs hon fixade inte att jag genade. På´t igen, samma sak. Då satte jag upp henne på kontaktfältet dvs i rätt position, lämnade henne & så gjorde jag om allt från början. Utan hund men jag rörde mig som jag planerat. Pang där satt det! Sedan gjorde hon banan klockrent! Men jag ville ju testa om hon skulle fixa svårigheten på A´t så på´t igen. Å nu bara flöt det! Hon fixade kontaktfältsbeteendet medans jag var på andra sidan & tog emot henne! Vilken blivande stjärna jag har!!! Hon är ju bara så himla DUKTIG!
Då slutade jag, man ska ju sluta på topp:) Hade även nu velat sväva på små moln men Breeze & hennes beteende gjorde i stället att jag var lite halvgalen:(Men Trizz hon fick gottisskinka så hon var nöjd...

Ja trots att Breeze var helvild så var det en trevlig hunddag, precis så där perfekt att ha en dag mitt i veckan.

Tack Lena med flock för en bra dag!

Njut av era hundar!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0