Jag har TRÄNAT!

Just & BÅDE agility & lydnad! Å med BÄGGE hundarna!!!
Passade nämligen på att åka till klubben när jag i onsdags fick låna Birgittas bil:) Började med en promis med tjejerna, hade ju just då fått hem Breeze & Trizz. Mille fick vara kvar på landet. Sedan fick jag ngt ryck när jag passerade lydnadshindret:) Nä nu jäklar ska här tränas hopp...

Breeze/lydnad: Breeze tändes som en riktig stjäna när hon fattade att matte & hon skulle träna lydnad i hop, min lilla arbetstjej:) Satta henne fot & hon kunde knappt sitta still, hon ville ARBETA & det är väl vad sheltien ska vilja eller?!
Nå, efter att jag sagt "till" henne så sa jag "hopp" & hon hoppade, jippi! Förra gången jag tränade lydnad så fick jag ju lägga mkt tid på att få henne hoppa från mig. Men nu bara hoppade hon...Så snabb var jag att belöna på andra sidan. Sedan på´t igen, men nu var hon lite mer avvaktande suck....Snacka om att komma snabbt ner på jorden igen. Kan kanske bero på att jag tränar ca 5 gg/året.... Ja,ja på´t igen & efter några försök så satt hela hoppet dvs hoppade i från mig-satte sig på andra sidan-hoppade tillbaka-in fot. Korvbelöning & det passade damen...
Körde även några fotingångar med backa & det bara flyter bakåt. Men åandra sidan så händer det ju ganska ofta på promisarna att jag tränat olika fotpositioner.

Trizz/lydnad: Körde även Trizz i lydnad, det har ju tyvärr blivit alldeles för lite för hennes del. Men mitt intresse för lydnad har ju helt gått i botten:(
Började med att träna fotingångar dvs den sk fiskekroken med korv. Funkade på mina andra hundar & så även på Trizz. Ni som sett Sindies ingångar skulle se Trizzens:) Dom är så attans snygga, nästan så jag blir sugen på att satsa på lydnad med henne!! Hon är ju liten & kvick & bara helt plötsligt så sitter hon fot!? Jösses hon skulle ju också kunna gå hur långt som helst med RÄTT förare:) Repeterade ingångar ca 8 gg & hon jobbade så himla BRA! Sedan körde jag klass 1 hoppet & det funkade bra. Visst vi behöver träna men kanske, kanske så gör jag det under vintern....Vet att Marie skulle bli glad i allafall, eller???
Sedan körde jag inkallning & första gången kom hon dvs tjuvstartade. Men på´t igen. Å då gick det bra! Använde ju fiskekroken men hon kom & det var ju det viktigaste. Tyvärr hade hon lite för mkt koll på Breeze som var platsad utanför planen. Så vid nästa träning får Breeze vara ur synhåll, så att Trizz har fullt fokus på mig.

Var jättenöjd med båda tjejerna & visst liite kul med lydnad är det allt:) Men sedan gick vi ner till agilityplanen.

Breeze/agility: Fokus på "svåra" slalomingångar & avståndshandling. Min stjärna gjorde mig inte besviken:) Hon jobbade så himla BRA, ja hon är BÄST! Hon sökte sig rätt in med fart i slalomen & bara jobbade & jobbade! Det gillar jag! Kontaktfälten ja dom bara satt!!! När det går så här himla bra så blir man ju ngt deppad eftersom jag vet att jag har världens bästa agilityhund:) & inte kan JAG köra henne på tävling:( Usch får leva på att ALLT gick så BRA med henne idag!

Trizz/agility: Fokus på slalom med både höger & vänsteringångar. Oj,oj,oj vad DUKTIG hon är! Det började ngt "försiktigt" men när hon fattade att det var korvbelöning ökade hon farten:) Å när hon kommit underfund med att korvpåsen slängdes efter sista pinnen rakt fram ja då nästan racade hon genom slalomet! I like!!!
Visst vänster gick ngt säkrare men höger är på G....Där fick jag "hjälpa" till lite med handen några gånger men hon avslutade helt felfritt. Se upp här kommer nästa STJÄRNA!
Även hennes kontaktfält satt kanoners! Där känner jag mig ganska trygg, men självklart så är det bara att träna vidare. Å det ska vi göra i vinter i ridhuset, det ser jag verkligen fram emot! Nästa år då KANSKE hon agilitydebuterar:)


En trött Trizz...

 

 
Å så en trött Breeze

Njut av era hundar!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0