Funderingar kring "hunden"

På långpromisen med Lotta så "doppade" Milloo huvud/hals/sida i hästskit, förr var det vardagsmat/doft på mina hundar. Men nu verkligen känner jag att han måste badas.....Men tror ni han fått ett bananbad? Nix, men det kommer....

På torsdag så ska Breeze badas & då får han också ett bad. Hoppas bara att jag står ut tills dess, men doften avtar väl.
Igentligen ska han väl badas redan i dag men av ngn anledning blir jag lite seg under semestern....Men å andra sidan så verkar han absolut inte lida av att han luktar lite hästskit, däremot går dom andra titt som tätt & luktar på honom. Sindie får nästan ngt lyriskt i blicken, hon bodde ju som ung nästan i stallet med att äta hästskit, bli bjuden på leverpastejmackor, springa fritt bland all "mat"(allt som går att äta & inte att äta enligt mig är mat för henne).
Trizz står & vindar samtidigt som hon kör nosen långt in i pälsen. Breeze är mer intresserad av Skrållan. Helt otroligt att hon kanbli så fixerad av henne. Hon kan sitta nedanför hennes matskål & bara titta på henne hur länge som helst!? Den fokusen skulle jag vilja ha på lydnadsplanen!!!

På lördag ska jag ställa ut Breeze i Köping. Ska bli spännande att för höra vad domaren säger om min superhund, eller kanske inte.  För mig är hon världens läckraste Breeze oavsett vad domaren tycker....
Det är första gången jag ställer henne utanför SHK. Ställde henne fär Carina Mann, SHK 3 dagar efter att hon gått upp i öppenklassen. Då var hon lite outvecklad men hon fick i alla fall en slät 1:a. Det var jag verkligen nöjd med. Bla så stod det ju i kritiken att hon var en mkt tillgänglig hund, det är min Breeze det....En annan tik som ställdes samtidigt fick domaren inte komma nära?!? Så trist att möta den typen av sheltisar....Visst får dom vara lite reserverade men skillnaden mellan "livrädd" & reserverad anser jag vara enorm. Men tyvärr så träffar man på dom då & då, dom där "livrädda" sheltisarna. Visst ska sheltisar se ut som sheltisar men mitt mål med att avla är att hundarna går att använda i vardagen med allt vad det innebär. Dom ska vara trygga i sig själva, våga ta initiativ, gå att arbeta med vilken gren man än väljer. För jobba ska en sheltie göra! Sedan om det är agility, lydnad, spår, bruks eller bara att den är med på ALLT ja det spelar ingen roll. Dom måste få använda både huvud & kropp.
Enligt mig är sheltisen den perfekta allroundhunden, alla kategorier....Men jag ska ändå skaffa mig en Jack Russell när jag flyttar ut på landet. En kortbent, denna gång strävhårig gärna trf liten russell. Den ska bli våran lilla gårdshund. 

På tal om lydnad så läste jag på Johannas blogg om hur dom haft det på lydnadslägret under helgen....Jag & Breeze skulle ju varit med men pga av att vi skulle åka till Helsingborg just då så bokade jag ju av....Men sedan blev det ju ingen resa för mig & då heller inget läger....Men åter till hennes inlägg, när man läser det blir man ju liiite avis måste jag säga. Dom hade tydligen haft ett superläger! Man skulle ju verkligen varit med, speciellt eftersom att jag behöver få en spark i baken så att jag kommer i gång med lydnaden. Å det hade jag säkerligen fått OM jag varit med.....Men det var jag inte & när jag nu sitter här så känns det så segt att ens bara tänka TRÄNA LYDNAD....Himla synd för jag har en kanonhund att träna OM jag bara sätter i gång.

Men vad är då tanken med att ha hund? Att träna fast man tycker det är tråkigt, nix för då för man ju bara över det på hunden & summan av det blir ju pannkaka. Men ni som känner mig vet ju att OM jag bara sätter i gång så TRÄNAR jag....men OM bara OM hade funnits ja då ni....

Svaret på frågan måste ju bli att ha KUL med sina hundar & att det blir som det blir....Kan lova att svaret hade sett helt annorlunda ut för en del år sedan....

Ett mål som jag hade med Breeze var ju att få LP 2 under året (våren sedan hösten= under året) men som det ser ut & känns nu så är det ett mål som jag nog skippar helt....Men Johanna som är himla driftig har nämligen inbjudit till en grupp för satsande lydnadsmänniskor....Var just på vippen att gå med men jag måste nog fundera lite till på om jag verkligen ska gå med i en lydnadsgrupp. Men å andra sidan igen så kanske det skulle vara den där sparken i baken som jag behöver. Nu när det inte blev ngt superläger.... 
Himla bra grej i alla fall.

Skulle vara så kul om jag fick upp intresset för lydnaden igen.....

Njut av era hundar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0